طرز تهیه رب خانگی

رب گوجه فرنگی را می‌توان یکی از پر مصرف‌ترین چاشنی‌ها برای غذا در سراسر جهان، علی‌الخصوص غذاهای ایرانی دانست. این چاشنی خوش طعم و بو هم به عنوان طعم‌ دهنده و هم به عنوان رنگ دهنده به غذا اضافه می‌شود. رب گوجه فرنگی در آشپزی ایرانی بسیار مهم بوده و در اکثر غذاهای سنتی و اصیل مانند خورش قیمه، آبگوشت و … به عنوان چاشنی استفاده می‌شود.

اگر قصد دارید با نحوه آماده کردن رب گوجه فرنگی در منزل آشنا شوید، کافیست تا انتها ما را همراهی کنید. ما در این نوشته قصد داریم به نکاتی مانند چگونگی گرفتن آب گوجه فرنگی، خوشرنگ شدن رب گوجه، دلیل اضافه کردن روغن به رب گوجه، چه زمانی باید به رب گوجه نمک بزنیم؟ و طرز تهیه رب گوجه سبز اشاره کنیم.

 

چگونه آب گوجه فرنگی را بگیریم

اولین کاری که باید در این مرحله انجام دهید، انتخاب گوجه فرنگی است. شما باید گوجه‌های رسیده و آبدار را انتخاب کنید. گوجه فرنگی‌های آبدار در فصول خاصی از سال وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را برای آماده کردن رب گوجه فرنگی خانگی خریداری کنید. گوجه فرنگی‌های ارگانیک که فاقد هرگونه مواد شیمیایی و آفت هستند، بهترین انتخاب‌اند.

در مرحله بعد، گوجه فرنگی‌ها را با آب سرد خوب بشویید. می‌توانید ظرفی را پر از آب سرد کنید و گوجه فرنگی‌ها را دقایقی درون آب قرار دهید. بعد از شستن گوجه‌ها، آن‌ها را به چهار قسمت تقسیم کنید و بخش‌های سفت آن را جدا سازید. قطعه‌های گوجه را در قابلمه بریزید و با یک قاشق چوبی آن‌ها را فشار دهید تا آب آنها خالی شود. در این مرحله می‌توانید از آب مرکبات‌گیرها نیز استفاده کنید. سپس قابلمه را بر روی حرارت ملایم بگذارید و اجازه دهید تکه‌های گوجه کاملا نرم و مواد شما یک دست شود.

خوشرنگ شدن رب گوجه

خوشرنگ شدن رب گوجه فرنگی خیلی کار سختی نیست، تنها دانستن چند نکته مهم و انجام دقیق آن‌ها، میتواند ربی خوش‌رنگ و لعاب را برای شما به ارمغان بیاورد. یکی از این نکات، انتخاب گوجه مناسب است. گوجه‌هایی که خریداری می‌کنید نباید نرسیده یا به اصطلاح کال یا سبز باشند. اگر گوجه‌ها به اندازه کافی نرسیده باشند، مطمئناً ربی خوش‌رنگ نخواهید داشت. گوجه‌ها باید گوشتی نرم و پوستی نازک داشته باشند.

اغلب گوجه‌های ارگانیکی که در فصل تابستان به بازار می‌آیند، برای رب‌گیری مناسب‌اند. علاوه بر این، هنگام پخت رب باید به حرارت اجاق نیز توجه کنید. حرارت باید ملایم باشد، نه آنقدر زیاد که رب قبل از جا افتادن سفت شود و تغییر رنگ دهد و نه آنقدر کم که پختن و جا افتادنش خیلی طول بکشد. از دیگر عواملی که در خوشرنگ شدن رب شما تاثیر دارد، جنس ظرفی است که گوجه‌ها را در آن می‌پزید.

سعی کنید از قابلمه‌های چدنی که بدون روکش تفلون هستند استفاده کنید. اگر این نوع قابلمه‌ها در دسترس شما نیستند، پیشنهاد ما استفاده از ظروف روی است. جنس روی، باعث می‌شود رب شما خوشرنگ‌تر شود. باور اشتباهی در میان برخی افراد وجود دارد که فکر می‌کنند طبخ رب در قابلمه‌های مسی باعث خوشرنگ شدن رب می‌شود در حالی که باید بدانید رب در قابلمه‌های روی خیلی خوشرنگ‌تر می‌شود. توضیحات بیشتر را در مقاله خوش‌رنگ شدن رب گوجه فرنگی بخوانید.

 

چرا به رب گوجه روغن اضافه کنیم

یکی از ترفند‌هایی که برای خوشرنگ شدن رب گوجه فرنگی انجام می‌شود، اضافه کردن یک قاشق روغن مایع است. این کار را باید هنگامی که رب در حال پخته شدن است انجام دهید. میزان روغن نباید زیاد باشد و در رب دیده شود. همان مقدار کم تاثیر بسیار شگرفی در خوشرنگ شدن رب گوجه دارد. مثلا برای یک قابلمه بزرگ رب گوجه فرنگی، تنها یک قاشق روغن کافی است. اگر در ریختن روغن در رب زیاده‌روی کنید، کیفیت رب خود را پایین می‌آورید و زحماتتان به هدر می‌رود.

 

کی به رب گوجه نمک بزنیم

اضافه کردن نمک به رب گوجه فرنگی، آخرین مرحله آماده کردن رب است. نمک باید در نیم ساعت آخر اضافه شود، زمانی که رب شما به قوام مورد نظرتان رسید. میزان آن را نیز با چشیدن می‌توانید بفهمید. اگر قصد دارید رب را در فریزر نگهداری کنید، میزان نمک کمتری و اگر می‌خواهید رب‌ها را درون شیشه ریخته و در انباری نگهدارید، میزان نمک بیشتری نیاز دارید.

اگر رب شما سفت باشد، نمک کمتری نیاز دارد و اگر رقیق‌تر باشد، برای جلوگیری از کپک زدن باید کمی بیشتر نمک بزنید.

 

طرز تهیه رب گوجه سبز

ابتدا باید گوجه سبزها (یا همان آلوچه‌ها) را بشویید. سپس آن‌ها را درون قابلمه‌ای بزرگ بریزید. کمی آب به آن اضافه کرده و اجازه دهید با حرارت ملایم کاملا پخته و نرم شوند. گوجه سبزها باید به قدر پخته شوند که بتوانید هسته‌ آن‌ها را به سادگی از گوشته جدا کنید. پس از این که خوب پخته شدند، یک آبکش یا سبد را بر روی در قابلمه دیگری قرار دهید و گوجه سبزها را درون آن بریزید.

سپس با دست آن‌ها را اصطلاحاً چنگ بزنید تا خوب له شوند و هسته و پوسته‌ی آنها از گوشت‌شان جدا شود. سپس مواد له شده را دوباره درون قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید تا خوب بپزند. در این قسمت از کار، میتوانید به میزان لازم طبق سلیقه خودتان، به مواد نمک اضافه کنید. گوجه سبزهای له شده را به مدت نیم ساعت بر روی حرارت قرار دهید تا پخته شوند.

غلظت رب شما، به سلیقه خودتان بستگی دارد. اما فراموش نکنید، رب گوجه سبز در این مرحله نیاز به هم زدن دارد و اگر به حال خود رها شود، ته می‌گیرد و مزه سوختگی طعم رب‌تان را خراب می‌کند. رب گوجه سبز شما آماده است. آن را در دمای محیط قرار دهید تا خوب سرد شود سپس در شیشه دلخواه بریزیر و در یخچال قرار دهید.

 

کلام پایانی

تهیه رب گوجه فرنگی و رب گوجه سبز در منزل، به علت ارگانیک و بدون مواد نگهدارنده بودن، بسیار برای سلامتی بسیار مفید است. همچنین شما می‌توانید از این چاشنی‌های خوشمزه در انواع غذاها استفاده کنید. در این نوشته ما سعی کردیم نکات و مواردی را برای بهتر شدن رب‌ در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید بجای خرید رب گوجه فرنگی آماده، خودتان ربی با کیفیت‌تر و خوشمزه‌تر بپزید . امیدوارم توانسته باشیم ذره‌ای به شما در آشپزی کمک کنیم.